Alla inlägg den 24 juni 2010

Av Therese Nilsson - 24 juni 2010 12:17


Hur detta ska sluta??:)

Å då menar ja min "lilla" viktuppgång...är i v21 och har gått upp 8kg redan, kan inte ha mina kläder längre utan nästan bara mammakläder! När jag väntade Moa fick jag inte en liten liten kula förns v26 nånting men sen gick de fort å jag blev jättestor:) Nu har jag fått mage tidigt ist så ja undrar ju hur stor ja kommer bli:) isf kanske det stannar av lite då den kom så fort...kan ju hoppas  


Bebben är ju ganska stor nu men den skulle ju inte överleva utanför magen så jag hoppas ingenting kommer hända...tänk, jag går och är orolig fortfarande...hela tiden! Fast den sparkar å har sig så finns alltid oron att nåt ska gå fel där i bakhuvet...


Vecka 21

Vikt: 325 g
CRL: 16 cm
Full längd: 25 cm

I början av denna vecka är fostret 18 veckor gammalt. Nu börjar hon/han ta små sovstunder, även om ett regelbundet sovmönster inte har utvecklats ännu.  För det mesta sover fostret när kvinnan rör på sig och vaknar när hon sätter eller lägger sig ner. Vissa foster har nu hittat sin favoritsovställning.

Nu börjar ögonbrynen växa. Flickfostrets livmoder blir fullt utvecklad denna vecka och slidan börjar ta form. Det bruna fettlager som hjälper fostret att hålla värmen täcker nu hals, bröst och ljumskar.

Nu täcks också huden av ett vaxlager. Det består av döda hudceller, celler från lanugohåret och olja från hudkörtlarna. Vaxlagret skyddar fostret från hudinfektioner. En del av det är kvar vid förlossningen och gör barnet halt, vilket underlättar passagen genom födelsekanalen. Nyfödda har ofta kvar lite vax i hudvecken.

Många kvinnor börjar nu känna sig varma, vilket är helt naturligt eftersom sköldkörteln är mer aktiv och ämnesomsättningen är 20 procent högre än annars. På nätterna svettas många för att kyla ner kroppen. Det är viktigt att dricka mycket vatten.


Lite roligt info sådär  


Nu ska jag ta å göra mig i ordning och fara ner på ridskolan. Dom har ju lägeravslutning i form av en liten tävling:) ska bli kul att se:)



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag är en glad å öppen tjej som skriver om livet som mammaledig småbarnsförälder:)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

RSS

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards